miercuri, martie 04, 2009

Citeşte eticheta!

Vrei să cumperi ceva, indiferent dacă e vrac sau ambalat? Citeşte eticheta! Vînzătoarele din magazine sînt un pic surprinse cînd le ceri eticheta, de obicei îşi închipuie că vrei să verifici termenul de valabilitate.
Unii au o reacţie sesizabilă, uneori violentă, la ingerarea de gluten, aşa încît pot depista dacă e ceva în neregulă cu ce au mîncat. Eu (din fericire) nu am radarul ăsta.

Praful de copt făcut de o firmă românească conţine bicarbo-nu-ştiu-cum-de sodiu şi ... făină de grîu. Bine măi, de ce conţine praful de copt făină dacă îl pun în făină?
Pe un baton de şuncă presată scria: proteină vegetală. Vegetală-vegetală, dar de care, că ar putea fi şi de grîu. Într-adevăr, pe unele scrie proteină din soia sau proteină vegetală din soia.
Fulgii de porumb, de toate neamurile şi din toate magazinele, conţin malţ. Uneori scrie malţ din orz, alteori scrie extract de malţ. Vorba cuiva, în toate ţările civilizate malţul e din porumb.
Am cumpărat un iaurt, fără să citesc eticheta, însă. Ce conţine? Amidon modificat. De care amidon - nu se spune. Ce-i drept, amidonul în mod normal (într-o ţară cu producători normali) nu prezintă risc de contaminare cu proteină. Dar mă simt mult mai bine dacă pe etichetă scrie amidon de porumb sau amidon de cartofi.
M-am bucurat aşa de tare cînd am găsit fulgi de hrişcă, că am pus mîna pe o pungă. Ajung acasă, citesc: 'Acest produs conţine gluten'. Nu 'poate să conţină', ci 'conţine'.
Am eliminat amestecurile de condimente tip Delikat sau Vegeta sau Maggi după ce, luînd două pungi aparent identice, pe una scria 'conţine gluten', pe cealaltă nu scria.
Mai există o serie de produse pe care scrie 'poate conţine urme de gluten' sau 'în procesul de fabricaţie se folosesc ouă, gluten, soia, bla-bla'. În marea majoritate a situaţiilor, producătorii pun avertismentul ca să se spele pe mîini de eventuale acuzaţii, însă, dacă restul ingredientelor nu prezintă risc, atunci produsul e ok. Nu-mi ziceţi acum că pentru măcinarea şi ambalarea de boia de ardei e necesar glutenul.

Regula de aur este: dacă a fost prelucrat, ar putea fi contaminat.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu